Dočkajú sa budúcoroční maturanti inej skúšky dospelosti alebo zostane všetko pri starom?

Na rozhodnutie ministra školstva Branislava Gröhlinga zrušiť maturity a hodnotiť študentov podľa priemeru zareagovala široká verejnosť. Niektorí tento krok chápu, iní ho priam vítajú. Dnes už bývalý šéf rezortu, tak otvoril otázku, či sa nebudú maturitné skúšky konať aj inou formou.

Minulý rok, ako aj tento, sa Branislav Gröhling rozhodol zakončenie stredoškolského štúdia vyhodnotiť administratívnou formou čiže priemerom známok, ktorý sa vypočíta z koncoročného hodnotenia 1. až 4. ročníka a polročných známok z 3. a 4. ročníka. Ministerstvo informovalo tohtoročných maturantov o zrušení maturít s dvojmesačným predstihom, pričom minulý rok to urobilo na poslednú chvíľu. Dôvodom zrušenia maturít je epidemiologická situácia, ale náhlosť rozhodnutia spôsobila koaličná kríza. Bývalý minister priznal, že nevie, čo sa ďalej udeje a že môže prísť k rekonštrukcii vlády. V tom prípade by musel ministerskú stoličku prenechať niekomu inému.

 „Nevieme, kto bude poverený alebo menovaný a akým spôsobom sa bude pozerať na túto situáciu. Nevieme ako rýchlo sa bude vedieť zorientovať, a preto si myslím, že je veľmi korektné voči maturantom, stredným školám, riaditeľom aj rodičom, spraviť túto zmenu teraz,“ povedal v pondelkovom vyhlásení a tým nepriamo pripustil, že sa chystá podať demisiu. O tri dni na to oficiálne opustil post ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR.   

Na zrušenie bežnej formy maturitnej skúšky reagovala verejnosť od učiteľov, študentov vysokých škôl až po rôzne organizácie. Vyjadrila sa napríklad Slovenská komora učiteľov, ktorá rozhodnutie ministerstva schvaľuje. „Významnú časť školského roka študenti prežili v dištančnom vzdelávaní a vo väčšine prípadov bola zabezpečená kvalita. Je však možné, že niektorí študenti boli znevýhodnení tým, že nemali zabezpečený dostatočný prístup k vzdelávaniu," uviedla pre TASR viceprezidentka SKU Soňa Puterková. 

Ku počinu bývalého ministra sa vyjadrili aj učitelia. „Hoci sa mi zrušenie maturít zdá trochu predčasné, chápem tento krok, pretože niektorí maturanti sa neučia alebo ich vyučovanie nie je plnohodnotné, aj keď ministerstvo tvrdilo viackrát opak. Je to ale nefér voči učiteľom, ktorí pripravovali na maturitu poctivo,“ povedal učiteľ Peter Guldan zo Strednej odbornej školy masmediálnych a informačných štúdií. 

Učiteľka Zdena Ginčaiová, ktorá vyučuje na Gymnáziu Andreja Vrábla v Leviciach, vníma zrušenie maturitnej skúšky ako spravodlivý krok. „Vlani ju zrušili po oveľa kratšej karanténe a v oveľa lepšej situácii. Terajší maturanti majú za sebou dve karantény. Učím na gymnáziu a myslím, že naši študenti by maturitu zvládli, keďže nemajú odborné predmety a praktickú časť, nezávidím však odborným školám. Pre mňa je zaujímavejšia otázka, ako táto skúsenosť ovplyvní charakter maturitnej skúšky v budúcnosti. Ukazuje sa, že by bol dobrý nápad, keby priemer známok počas štúdia bol súčasťou výslednej známky. V každom prípade je to výborná príležitosť prehodnotiť a modernizovať.“

O úpravu maturitnej skúšky sa od minulého roka pokúšali aj dve organizácie, ktoré spolu spolupracovali. Jednou z nich je Aliancia Stredoškolákov a druhou Maturanti 2021. Obom organizáciám sa podarilo niekoľkokrát rokovať s ministrom školstva Branislavom Gröhlingom o úprave skúšky dospelosti v tomto školskom roku.

„Ministrovo rozhodnutie vnímame veľmi pozitívne. Sme šťastní, že úprava prišla skoro a nemuseli sme čakať do posledného týždňa pred maturitou. Sme radi, že maturanti nemusia žiť v neistote, že čo a ako bude prebiehať. Môžu sa venovať na sto percent príprave na vysoké školy, ďalšie zamestnania a podobne. Konkrétne si myslíme, že úprava aritmetickým priemerom je v aktuálnej situácii, pri pandémii a dištančnom vzdelávaní, tým najlepším, čo mohlo prísť,“ odpovedal prezident Aliancie Kristián Krivda. Za organizáciu Maturanti 2021 sa vyjadrila Agáta Čechová. „Rešpektujeme rozhodnutie ministra školstva a myslíme si, že to bolo adekvátne k momentálnej situácii s koronavírusom na Slovensku,“  povedala.

Súčasná situácia otvorila otázku ohľadne budúcich maturít. Ako to vnímajú (obe) organizácie? „Posledné dva roky sa ukázalo, že maturitná skúška nie je až taká podstatná, ako jej dávajú váhu dospelí či už učitelia, riaditelia atď. Sme veľmi radi, že pán minister otvoril priestor na diskusiu o forme maturitnej skúšky v budúcnosti. Aby sme sa už dostali naozaj z toho predpotopného systému, kedy sa žiaci učia štyri roky a je to na nič, pretože aj tak rozhodnú dve či tri otázky. Myslíme si, že momentálne nastavenie maturitnej skúšky je neefektívne a malo by byť určite prepracované,“ uviedol Kristián z Aliancie. Agáta za Maturantov sa o maturitných skúškach vyjadrila podobne.  „Bolo by potrebné ich do budúcna zmeniť, lebo krízou v školstve sme zistili, že maturity vo forme, v ktorej sú už desiatky rokov, nie sú najlepším riešením pre ukončenie štúdia na strednej škole.“

Podľa bývalého ministra je hodnotenie aritmetickým priemerom spravodlivé. „Títo žiaci sa počas celého štúdia učili, štyri roky boli preverovaní, známkovaní, hodnotení . Štyri roky sa vzdelávali,“ poznamenal. Okrem toho však pripustil, že by sa ministerstvo malo zaoberať otázkou, či nebudú maturity v budúcnosti prebiehať inou formou. V rozhovore pre televíziu TA3 sa vyjadril, že si predstavuje kombináciu aritmetického priemeru a záverečnej práce, ktorú by žiak musel napísať a odprezentovať projektovým spôsobom.

Prečo ministerstvo za rok nepodniklo kroky, aby tejto situácii zabránilo? „Myslím si, že bolo dostatok času riešiť, aby sa zmenila forma maturít. Minister avizoval už minulý rok, po zrušení maturít, že by malo prísť ku zmene. To sa však nestalo a nikto nevie prečo. Samozrejme je to zdĺhavý proces a k veľkým zmenám nemôže prísť zo dňa na deň. Treba to do budúcna poradne premyslieť a zmeniť,“ skonštatovala Agáta Čechová, ktorá s ministrom diskutovala niekoľko mesiacov o možných riešeniach.

Ako bude vyzerať skúška dospelosti v budúcnosti a či sa vôbec zmení bude na rozhodnutí ďalšieho ministra školstva. Po demisii Branislava Gröhlinga je vedením Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR dočasne poverený Eduard Heger. Kto ale bude na jeho mieste po koaličnej kríze zatiaľ nevieme a rovnako tak nikto netuší, ako sa ku maturitnej skúške postaví.

Foto: Pexels