Nikola Tesla žije dodnes. Sú elektromobily vidinou budúcnosti alebo chybný nápad bez šance?

Počas celej existencie nášho druhu nás náhodné zoskupenia DNA obdarili stovkami géniov. Platón, Aristoteles, Cicero, Leonardo da Vinci, Vincent van Gogh, Gutenberg, Kopernik, Dalí, Einstein, Feynman, Hawking... Takto by sa dalo pokračovať poriadne dlho a nedostali by sme sa ani do polovice zoznamu. Každý poznačil svoju dobu aj generácie, čo prišli po ňom. Veľa z nich bolo počas života označovaných za čudákov, úchylákov a niktošov, a zaslúženého rešpektu sa im dostalo až po smrti. Jedným z takýchto velikánov bol aj Nikola Tesla, vynálezca striedavého prúdu a nespočetného množstva ďalších objavov. Skonal sám, opustený a zamilovaný do holuba, no jeho odkaz prežil. Na myšlienkach, ktoré po sebe zanechal, vybudoval iný génius automobilku bažiacu po pokroku viac, ako po zisku. Otázkou iba zostáva, či sa mu to oplatilo.

Elektromobily v orechovej škrupinke

Prvý funkčný elektromobil sa objavil už v roku 1891. Dokázal ísť rýchlosťou 23 km/h, oproti fosílnej konkurencii mal nepomerne vyššiu cenu a „tešil“ sa aj oveľa kratšiemu dojazdu. Presne preto sa tento nápad neuchytil a zostal opomenutý, raz za čas sa vynoril, len aby opäť zanikol a stále dookola. Až o sto rokov neskôr si ľudstvo uvedomilo, že spaľovacie a vznetové motory nie sú žiadna výhra a celé storočie nám poza chrbát zamorovali ovzdušie. Viacero spoločností ako Honda, Nissan alebo Ford vtedy otvorilo oči a investovali do výroby elektromobilov. Prešlo síce sto rokov, no tieto modely trpeli rovnakými problémami ako ich predchodcovia a v konečnom dôsledku neboli takmer vôbec súce na cesty. Stále neboli pripravené na návrat.

V čom je vlastne elektromobil lepší ako bežný automobil s fosílnym palivom? Prvý a najočividnejší dôvod sú, samozrejme, nulové emisie. Jediný dopad na ovzdušie, aký bude kedy elektromobil mať, sú výrobné emisie z tovární. Od okamihu, keď sa auto skompletizuje, je jeho uhlíková stopa stopercentne čistá. Ďalšími dôvodmi sú napríklad tiché a svižné motory, najmodernejšie interiéry a palubné počítače na výrazne vyššej úrovni ako u konkurencie. Medzi nevýhody stále patrí vyššia cena a slabší dojazd, i keď už dávno nie je taký problémový a často presahuje hranicu 350 km na jedno nabitie. Tieto aspekty však nevznikli z ničoho a chybné modely z 90. rokov nimi rozhodne nedisponovali. O vzostup elektromobilov sa postarala firma založená 1. 7. 2003 a pomenovaná po géniovi spomínanom v úvode.

Nikola na cestách 

Po tom, čo Elon Musk obohatil svet o PayPal a kráľovsky na tom zarobil, rozhodol sa splniť si celoživotný sen a založiť firmu SpaceX, aby ľudstvo konečne dostal na Mars. Pokrok na novej planéte mu ale nestačil a rozhodol sa spraviť lepšie miesto aj z našej starej dobrej Zeme. Stal sa teda generálnym riaditeľom Tesla Inc. Pôsobil i v mnohých ďalších, menších firmých a prácu na objavovaní nových obzorov spustil na dvoch frontoch naraz. V roku 2004 prišla Tesla s návrhom prvého skutočne použiteľného a funkčného elektromobilu a o štyri roky neskôr ho už oficiálne distribuovala. Historicky prvým skutočne použiteľným elektromobilom teda bola Tesla Roadster, schopná na jedno nabitie prejsť podľa oficiálnych tvrdení spoločnosti až 394 kilometrov.

V súčasnosti má spoločnosť na trhu tri modely, do konca roka plánujú oficiálne distribuovať ďalšie dva. Druhá generácia Roadsteru, plánované najrýchlejšie auto sveta so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 1.9 sekundy, ešte nemá oficiálny dátum vydania. Technologický pokrok Tesly inšpiroval mnoho ďalších spoločností k výrobe elektromobilov. V súčasnosti ich majú v ponuke giganty ako BMW, Audi, Mercedes, Nissan, Toyota alebo Hyundai. V jednom sú však s Teslami neporovnateľné. Zatiaľ čo Muskova firma sa snaží vytvárať plnohodnotné náhrady za bežné autá, či už SUV, sedany alebo pick-upy, obrovské percento elektromobilov cieli skôr na okrajového mestského zákazníka. Sú malé, kompaktné, nemajú špičkový dojazd, no na druhú stranu sú lacnejšie. Samozrejme sa o plnohodnotné elektromobily nesnaží iba Tesla, no pred konkurenciou sú stále veľmi ďaleko. Zatiaľ čo sa ostatní držia pri Zemi, Musk nemá hlavu v oblakoch, ale na Marse.

Nikola na Slovensku

Získanie Tesly u nás je ako pochopenie kapitánovho príhovoru – ťažké, no nie nemožné. Ako to spraviť? K tejto aj iným pálčivým otázkam sa vyjadril Jaroslav Kapšo z DriveTesla.sk, ktorý Slovákom poskytuje zážitkové jazdy na týchto výkvetoch technológie 21. storočia. Oficiálne u nás ešte značka nemá zastúpenie, takže objednávku vozidla netvorí iba zopár klikov na oficiálnej stránke. Tie sú, naopak, iba prvým krokom, po ktorom nasleduje pre slovenského zákazníka riadne dobrodružstvo. Ak chcete Teslu, musíte si po ňu skočiť až do Holandska. „Napriek tomu, že Tesla na Slovensku oficiálne zastúpenie nemá, dá sa objednať priamo na webe Tesly a vyzdvihnúť v Holandsku. Má to svoje špecifiká, ale cesta sa vždy nájde,“ povedal k téme Jaroslav Kapšo.

Možno by to málokto čakal, no infraštruktúra nabíjacích staníc na Slovensku je solídna aj na európske pomery. Momentálne sa u nás nachádza okolo 140 nabíjacích staníc (asi pätina rýchlonabíjacích), čo z nás, samozrejme, nerobí Nórsko, ale ani Uzbekistan. Jaroslav Kapšo vidí situáciu podobne: „Máme tu dva rôzne pohľady na infraštruktúru. Jedným je sieť verejných nabíjacích staníc, ktorá neustále rastie a napríklad firma Greenway má aktuálne vyše 50 nabíjacích staníc po celom Slovensku. Spolu so ZSE je predpoklad, že do konca tohto roka budeme mať 150-200 takýchto nabíjačiek. Toto množstvo je pri súčasnom počte elektromobilov viac, ako dostatočné. Druhým je elektrická sieť samotná. Prakticky každá domácnosť a firma na Slovensku má elektrinu a elektrickú zástrčku. Čiže z tohto uhla pohľadu máme na Slovensku niekoľko miliónov potenciálnych nabíjacích miest pre elektromobily.“  Plány na nové stanice stále pribúdajú, takže situácia neskolabuje ani rastom počtu elektromobilov na našom území.

Nikola Tesla žije dodnes. Sú elektromobily vidinou budúcnosti alebo chybný nápad bez šance?

Každého záujemcu o elektromobil dokonca od minulého roku finančne podporí aj štát v znení novely zákona č. 71/2013 Z.z. o poskytovaní dotácií. Dotácie poskytlo ministerstvo hospodárstva. Na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom je možné získať príspevok 8.000 eur, v prípade plug-in hybridu to je 5.000 eur. Maximálna obstarávacia cena vozidla, na ktoré je možné získať dotáciu, je 50.000 eur s DPH,“ uvádza rezort. Na otázku, či majú elektromobily u nás budúcnosť, odpovedal Kapšo optimisticky: „EV sú budúcnosť. Už sa popísalo veľa článkov o  tom, ako je budúcnosť čokoľvek iné, ale pri súčasnej úrovni technológie je to jednoznačné. Žiadna iná technológia nemá takú účinnosť a žiaden iný typ pohonu si nevieme vyrobiť doma. EV nám dávajú možnosť byť/stať sa nezávislými od veľkých korporácií a ropného priemyslu.“

I keď situácia s Teslou je u nás zatiaľ komplikovaná, Elon Musk na svojom Twitteri pridal post so záujmom o expanziu na Slovensko, do Srbska a Chorvátska v roku 2020, aby si uctil východoeurópske korene Nikolu Teslu. Podobne by sa u nás postupne mala postupne zdokonaľovať a rozširovať infraštruktúra nabíjacích staníc a rýchlo-staníc. V prípade záujmu o elektromobily na Slovensku môžete navštíviť stránku DriveTesla.sk.

Nikola na večnosť

Budeme jazdiť na elektromobiloch? Zmeníme opäť názor na ropu a rozhodneme sa, že je zase dobrá? Alebo zažijú nárast autá na vodíkový pohon? Nikto z nás nevie predpovedať budúcnosť, i keď sa o to veľa odborníkov snaží. Záruku, že Tesla bude v móde i o desať rokov nemáme, ani mať nebudeme. Technológie sa menia závratnou rýchlosťou a ich trajektóriu by sa dalo predvídať iba veľmi ťažko. Jedno je však isté. Elektromobily sú autá súčasnosti. Stále viac a viac ľudí sa im prikláňa a pohráva sa s myšlienkou na ne. I najdrahšia technológia časom zlacnie a štáty Európskej únie postupne schvaľujú dotácie na elektromobily.

Elektromobily majú obrovský predpoklad stať sa autami budúcnosti. Problémov minulosti sa zbavili a súčasné komplikácie sú buď takmer vyriešené alebo zanedbateľné. Ak by im však osud nezahral do karát a upadli by do zabudnutia, majú záložný plán. V roku 2018 vystrelila spoločnosť SpaceX do vesmíru raketu Falcon Heavy s nezvyčajným palubným nákladom. Táto raketa budúcnosti vyniesla do vesmíru Muskov osobný originálny Roadster s manekýnom Starmanom na palube.

Takže aj keby to elektromobilom nevyšlo, aspoň sa jeden z nich zapíše do histórie ako prvé osobné vozidlo vo vesmíre. Spolu s ním sa odkaz Nikolu Teslu ponesie na večnosť kozmom v sprievode hudby Davida Bowieho.

 

Môžete si prečítať celý rozhovor s Jaroslavom Kapšom z DriveTesla.sk: 

Čo vás k viedlo k tomu, kúpiť si Teslu a ako ste sa k nej dostali, keďže na Slovensku to stále nie je jednoduché?

Tesla bol môj sen odkedy som o nej prvý raz čítal a v roku 2016 som v Paríži videl prvú naživo. Keďže som zvyknutý dávať si ambiciózne ciele, povedal som si vtedy, že do 3 rokov si Teslu kúpim. Trvalo to len rok, kým som vymyslel podnikateľský plán, vytvoril značku DriveTesla.sk a naozaj som kúpil prvú Teslu.

Bez dobrého podnikateľského plánu a nadšenia by to nešlo, keďže z bežného platu sa to auto naozaj zatiaľ kúpiť nedá. Vďaka tomu dokážem robiť radosť sebe aj klientom, ktorí si chcú auto vyskúšať, zajazdiť si na ňom alebo si ho prenajať.

Napriek tomu, že Tesla na Slovensku oficiálne zastúpenie nemá, dá sa objednať priamo na webe Tesly a vyzdvihnúť v Holandsku. Má to svoje špecifiká, ale cesta sa vždy nájde. Dôkazom toho je aj prvá Tesla Model 3, ktorú sme ako prví doviezli a prihlásili na Slovensku.

Máme s tým niekoľko rokov skúseností, takže sme už desiatkam majiteľov pomohli s objednávkami a doručením auta.

Je infraštruktúra nabíjacích staníc na Slovensku dostatočne rozšírená? Nebývajú s ňou problémy?

Máme tu dva rôzne pohľady na infraštruktúru. Jedným je sieť verejných nabíjacích staníc, ktorá neustále rastie a napríklad firma Greenway má aktuálne vyše 50 nabíjacích staníc po celom Slovensku. Spolu so ZSE je predpoklad, že do konca tohto roka budeme mať 150-200 takýchto nabíjačiek. Toto množstvo je pri súčasnom počte elektromobilov viac, ako dostatočné. 

Druhým je elektrická sieť samotná. Prakticky každá domácnosť a firma na Slovensku má elektrinu a elektrickú zástrčku. Čiže z tohto uhla pohľadu máme na Slovensku niekoľko miliónov potenciálnych nabíjacích miest pre elektromobily.  

Z vlastnej skúsenosti vidím naozaj rýchly progres v budovaní nabíjacích staníc, aj keď je stále potrebné si cestu elektromobilom plánovať viac, ako s klasickým fosílnym autom. Napriek tomu s Teslou najazdím priemerne 50.000 km ročne. 

Čo vidíte ako najväčšie výhody elektromobilov?

Tých výhod je toľko, že väčšina ľudí po vyskúšaní už iné auto ako elektromobil nechce. Budem písať hlavne o Tesle, keďže v súčasnosti udáva trendy nielen v automobilovom priemysle. 

Každý deň odchádzam s „plnou nádržou“. Pri bežnom mestskom používaní auta sa nepotrebujem zastavovať na benzínkach. V aktuálnom zimnom počasí je úžasné nemusieť čakať na to, kým sa zohreje motor. Viem si cez aplikáciu nastaviť nabíjanie, ako aj teplotu v kabíne. Ďalej okamžitý výkon elektromotora. Aj pri malom EV je ten výkon tak príjemný a prekvapujúci, že jazda vie byť oveľa plynulejšia a dynamickejšia. Pravidelný servis u mňa zatiaľ znamenal výmenu letných a zimných gúm a výmenu brzdovej kvapaliny po 150.000 km. V praxi to znamená úsporu peňazí a času. Regeneratívne brzdenie. Jazda je komfortnejšia, šetrí energiu a brzdy. Brzdy na elektromobile môžu vydržať aj 400.000 km bez servisu a výmeny. Šetrenie zdravia širokého okolia. Jazda bez emisií, hluku a smradu je nielen zdravšia, ale aj prirodzenejšia. Nemusíme dýchať smrad zo spaľovania fosílnych palív a prachu z nadmerného brzdenia.  

Naopak, čo považujete za najväčšie nevýhody?

Aktuálne jediná nevýhoda je nižší dojazd oproti doterajším autám. To sa ale rýchlo mení a povedzme si pravdu – kto z nás dokáže šoférovať 800 km bez prestávky, kávy a čúrania? 

Druhou, relatívnou, ale oveľa otravnejšou nevýhodou je, keď sa ľudia pri akejkoľvek zmienke o EV pustia do ekoteroristických debát. Bohužiaľ, tak ako máme trollov v politike, tak sa objavujú rôzne poplašné a nepravdivé články proti elektromobilom. Ropnému priemyslu elektromobilita asi veľmi šliape na päty.  

Myslíte si, že na Slovensku majú elektromobily budúcnosť, ako napríklad v Škandinávskych krajinách?

EV sú budúcnosť. Už sa popísalo veľa článkov o  tom, ako je budúcnosť čokoľvek iné, ale pri súčasnej úrovni technológie je to jednoznačné. Žiadna iná technológia nemá takú účinnosť a žiaden iný typ pohonu si nevieme vyrobiť doma. EV nám dávajú možnosť byť/stať sa nezávislými od veľkých korporácií a ropného priemyslu. 

 

Foto: Facebook/DriveTesla