Nie všetko, čo je na internete, je pravda

Zatiaľ čo v roku 2000 malo prístup na internet približne 361 miliónov ľudí, v roku 2014 sa toto číslo zvýšilo na viac ako tri miliardy. So stúpajúcim počtom používateľov internetu rastie aj množstvo informácií, ktoré sa na ňom šíria. A nie všetky sú pravdivé.

Ako však rozoznáme výmysel od skutočných faktov? Povedali by ste si, že je to úplne jednoduché a už na prvý pohľad dokážeme klamlivú informáciu vyselektovať od skutočnej. Realita je však úplne iná. Slovenskí používatelia internetu totiž v posledných dňoch nekontrolovateľne šíria vymyslený prieskum poukazujúci na preferencie politických strán a nevadí im pri tom ani fakt, že v jeho popise je názov údajnej agentúry, ktorá ho mala realizovať, označený piatimi hviezdičkami.

Slováci tak nevedomky rozširujú grafiku, podľa ktorej by Kotlebova ĽSNS mala so ziskom takmer 23 percent v prieskume predbehnúť aj vládny Smer, ktorý získal necelých 20 percent. Alarmujúce je, že ľudia tomuto vymyslenému prieskumu veria, čo dokazujú ich komentáre a popisy pri jednotlivých príspevkoch. Celková situácia tak nahráva do karát najmä zástupcom ĽSNS, pre ktorých ide o skvelú reklamu, ktorá je navyše úplne grátis.

A aké je riešenie? Na Slovensku zatiaľ žiadne, ale keby sme boli vo Francúzsku, nádej by tu bola.  Francúzski novinári totiž v predchádzajúcich dňoch vyhlásili, že budú spoločnými silami bojovať proti dezinformáciám a propagande na sociálnych sieťach. Zástupcovia ôsmich francúzskych médií (denník Le Monde, tlačová agentúra AFP, televízia BFM-TV, webový portál Franceinfo, spoločnosť France Médias Monde, denníky L'Express a Libération a 20 Minutes) budú po dohode so spoločnosťami Facebook a Google prijímať podnety od bežných používateľov najväčšej sociálnej siete a informácie budú následne preverovať. Ak teda používateľ upozorní na možnú nedôveryhodnosť akejkoľvek správy, zástupcovia minimálne dvoch médií ju preveria a následne vyvrátia alebo potvrdia aj s doložením skutočných faktov, na základe ktorých tak urobili.

Podobný systém už funguje v USA a spúšťa sa v Nemecku. Pýtate sa, kedy s ničím podobným príde aj Slovensko? Ťažko povedať.

 

Foto: Facebook